Babymad - 5 mdr.

27. juni 2017

Alder:
5 mdr.

Babymad - 5 mdr.

Hej Helen :)

Jeg har lidt spørgsmål ang babymad. Min datter startede op på grød da hun var 4 mdr og 10 dage, da hun tog for lidt på og meldte sig meget oftere end normalt. Hun bliver 5 mdr om en uge.

Det går rigtig godt med grøden - hun får 1 måltid om dagen (middag/eftermiddag) og her giver jeg som regel majsgrød eller hirsegrød, nogle gange med lidt frugtmos i.
Pt giver jeg Sempers grød og er det ikke korrekt forstået, at jeg ikke skal putte modermælk i deres grød? Jeg har indtil videre kun blandet det med vand.
Når jeg laver det selv fra bunden, så er det med ...

Annonce

... modermælk og smør, ikke?

Jeg er også begyndt at koge frugtmos og fryse ned, så jeg har til topping på grøden eller til når hun skal have det som mellemmåltid. Mit spørgsmål er her: Hvor længe kan det holde sig i fryseren og hvor længe kan jeg have det optøet i køleskabet?

Inden længe begynder jeg at give grøntsagsmos til aftensmad - der skal jeg lave det med modermælk eller modermælkserstatning, ikke?
Hvor længe skal jeg bruge modermælk? Synes jeg nogle steder har læst, at når hun bliver 6 mdr, så kan jeg bruge sødmælk i stedet for?

Glæder mig til dine svar :)

Hilsen Jeanne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang!

Kari, mor til dreng på 6 måneder